söndag 20 mars 2011

Bubbel och maräng


Idag fyllde min fina pappa år, vilket firades med middag hos mina föräldrar. Vi hade bara hemgjorda presenter med oss: jag gav honom fågelburen jag gjorde för ett tag sedan och pojkarna målade tre fina bilder i A3-format.

Mamma bjöd på familjens favoritdessert: Pavlova. Den serverar både hon och jag nästan varje gång det är kalas, helt enkelt för att den är underbar och alla älskar den. Här är mitt recept på Pavlova, väl utprovad efter ett antal fester och kalas.


Perfekt Pavlova
8 portioner

6 äggvitor
3,5 dl socker
2 tsk maizena
1 tsk vitvinsvinäger

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt hälften av sockret under vispning på högsta hastighet. Tillsätt resten av sockret efter några minuter och vispa i ytterligare 7 minuter till en tjock och glansig smet. Rör ner maizena och vinäger.

Rita upp en cirkel 25 cm i diameter på bakplåtspapper och lägg på plåt. Klicka ut smeten med slickepott så att den fyller cirkeln.

Sänk värmen till 150 grader och sätt in plåten. Grädda i 80 minuter, öppna ugnsluckan någon decimeter och låt marängen svalna.

Vispa 3-5 dl grädde och bred över marängbottnen. Garnera med mycket av säsongens frukt och bär, exempelvis kiwi, färsk ananas, jordgubbar och passionsfrukt.



2 kommentarer:

  1. Hehe! Vad lustigt... jag har också ätit Pavlova och druckit champange idag. Men jag gjorde det på en namngivningsfest. :-)

    SvaraRadera
  2. Spännande efterrätt, jag spar ner receptet så får jag se om jag ska våga mig på att testa.

    Vilka ursöta ugglor du gjort :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...