torsdag 14 juli 2011

Blåbärsrutor


Nu har min semester börjat och eftersom jag hoppas på många lata dagar på stranden och fikastunder med familjen i trädgården så har jag och barnen börjat baka för fullt. Jag vill inte hålla på att köpa en massa kexpaket hela tiden så jag har till och med bakat småkakor, trots att jag tycker det är svårt och inte särskilt roligt.

Igår bakade jag dock blåbärsrutor, efter tips från en kollega. Jag gjorde bara en vanlig vetedeg med mycket kardemumma i. När degen hade jäst delade jag den på två lika delar. Den ena delen kavlade jag ut och lade i botten på en långpanna. Över skivade jag lite smör och strödde sedan ut blåbär, cirka 1 liter. Sen strösslade jag över 1 dl strösocker.
Av den andra deghalvan rullade jag långa tunna rullar och lade som ett galler över blåbären, cirka 7 stycken på varje längd. Pensla med ägg och grädda på 225 grader i 15-20 minuter. Sikta florsocker över de uppskurna bitarna.

2 kommentarer:

  1. mm, det ser gott ut. Ska jag nog ta och prova en dag.
    Ha en bra dag!
    Ullis

    SvaraRadera
  2. ¨Det ser väldigt gott ut! Jag har ett likadant fat här hemma. Snyggt!
    Kram Malin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...