måndag 15 augusti 2011

DIY: Canvastavla till tapettavla


För några veckor sedan var jag på Göksäter, Orusts motsvarighet till Ullared. Där hittade jag två canvastavlor till ett bra pris. Motiven var inte i min smak, även om 7-åringen tyckte att de var "jättefina". Igår slog jag slag i sak och klädde om dem i två av tapetproverna som jag beställde från Måleributiken för ett tag sedan. Tavlorna ska få pryda en stor, tråkig vägg som vi har i vårt matrum, och som jag äntligen tänkte ta tag i på ett genomtänkt sätt.

Före:

Efter:


Jag använde häftpistol för att fästa tapeten och lämnade så mycket tapet runt om att jag kunde vika den runt på baksidan.


Jag klippte bort överflödigt papper i hörnen innan jag häftade där.
.

5 kommentarer:

  1. Kanonfint, och vilken lysande idé! Jag har en massa canvasramar, tänkt jag ska klä nån med tyg eller så men inget händer... så nu står de redo för nerflyttning till förrådet. Men jag har just köpt tapet för att piffa min hallbyrå och om det blir bra så ska jag så klart klä en canvas med tapet! Och vad bra med tips att man kan häfta tapet, jag skulle nog ha försökt mig på att klistra.

    Men duuu, var det inte synd att göra om de fina tavlorna ;)

    SvaraRadera
  2. Finurliga du! Visst borde man kunna göra små hål i tapeten och sätta en Led-slinga bakom så lyser den lite också?
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  3. Jaa, vad jättefint det blev!!! och du, den där till vänster har jag väldigt nostalgiska minnen av! hade det tygmönstret på en soffa när jag var liten, visst är det Josef Frank ? För något år sedan gjorde jag precis som du gjort här, fast med tyg - en jättetavla, blev fint som snus det.
    Tack så mycket för dina ord också! blev så glad, glad att kunna röra. Visst är det hemsk när man inte kan vara med och ställa till rätta allt i barnens liv, på skola och sånt tex, huu för det! svårt med andra föräldrar och sådant, som tur är har det varit lugnt ett tag nu, flyter på så fint så man får uppskatta och tacka för det..

    många kramar Lycke

    SvaraRadera
  4. Man skulle kunna följa mönstret i tapeten o framhäva det genom att placera det i linje med mönstret... vore nog ganska coolt!

    SvaraRadera
  5. Så smart! Jag har precis köpt tyg att spänna upp men tapetbitar får man ju som oftast över och kan använda! Lånar nog detta tips framöver!! :)
    Kram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...