lördag 29 oktober 2011

DIY Halloween: Apelsinlykta


Jag har sett den här typen av lyktor på bland annat Pinterest. När jag sedan upptäckte att apelsinerna jag köpt var så fullkomligt överbesprutade med gifter att det kändes som om munnen hade frätskador, då slog jag slag i sak. Snacka om att återvinna skräp - jag kunde inte ens ge apelsinerna till hönsen, så hemska var de. Men som lyktor blev de ju ganska fina, även om jag inte tror att hållbarheten är jättelång. Eller också är den det - "tack vare" alla gifterna...


Skär toppen av en apelsin.


Gröp ur innandömet. Jag tog först en kniv och skar ut det mesta. Apelsinklyftor har ju en hinna omkring sig som sitter kvar i skalet när fruktköttet är urgröpt. Jag tog tag i hinnorna vid kanten vid öppningen och drog loss dem så att skalet blev rent och torrt.


Med en vass kniv är det ganska enkelt att skära ut den dekoration man vill ha på lyktan. I locket skar jag ut en stjärnformad öppning.



Det blev två pumpaansikten och en med stjärnor.


Jag rekommenderar att ha lyktorna utomhus, eftersom lågan är så pass nära locket att det därför börjar lukta rostad apelsin efter ett tag.
.

6 kommentarer:

  1. Så underbart söta.
    Haha, man kan ju inte annat än le när man ser dem.

    Hoppas ni får en riktigt skön Söndag,
    Kram M

    SvaraRadera
  2. Dessa är ju hur fiffiga som helst, gillar stjärnan du skurit ut på toppen!
    Rostad apelsin, du är kul du...

    Söndagskram

    SvaraRadera
  3. Vilka häftiga! Det var något nytt med apelsiner men varför inte. Snygga.
    Underbara bilder från kyrkogården.

    Ha en skön söndag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Jag är inte speciellt förtjust i Halloween men dessa lyktor är ju bara för fina! Just rostade apelsiner kanske inte luktar så gott men om det sprider sig en svag doft är ju bara så mycket julstämning:) Kram och ha en skön söndag!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...