söndag 26 februari 2012

DIY: Mobil med ljusslinga


Tidigare i veckan visade jag några bilder på den nya mobilen som svävar vid murstocken till vår öppna spis, likt en stor självlysande manet. Här kommer en beskrivning på hur man gör den.




Jag började med att klippa ut runda former i papper som jag limmade på en sytråd lägga sytråden emellan två pappersrundlar. Rundlarna är i fyra olika storlekar och de största fick hänga högst upp. Jag gjorde åtta remsor med totalt 8 rundlar på varje, där den största var cirka 7,5 cm och den minsta cirka 3 cm. Spara en decimeter lång tråd längst upp som du kan använda för att knyta fast remsan.


Därefter gjorde jag en ring av grov ståltråd, med omkretsen 50-60 cm. Sen gjorde jag ett kors av tunn ståltråd i ringen.


Ringen med korset fäste jag vid en liten plastburk med hjälp av ståltråd. Plastburken är stor nog att rymma dosan till en batteridriven ljusslinga.


Därefter knöt jag fast alla remsor med pappersrundlar i ståltrådsringen. Upphängningen gjorde jag på plats i tunn ståltråd, för att få rätt längd.


Sen lade jag i batteridosan till ljusslingan i burken och draperade slingan innanför pappersremsorna.
.

5 kommentarer:

  1. Kul idé som gav ett mysigt sken :)

    SvaraRadera
  2. Fint!! Verkligen effektfullt med ljusslingan i.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du tittade in hos mig & att du gillade mina virkade saker:) Tyvärr tar jag inga beställningar.

    SvaraRadera
  4. Så fint! Jag måste i alla fall prova att göra en sång girlang av rundlar.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...