tisdag 14 februari 2012

Hallon & chokladmarmelad


Mitt bidrag till brunchen i lördags var sylt och marmelader. Jordgubbs- & rababersylt hade jag redan i källaren men för att höja lyxnivån på brunchen ytterligare ett snäpp gjorde jag en omgång hallon- & chokladmarmelad, något jag länge velat prova på att göra. Jag utgick från Leilas recept men modifierade det lite. Leila använder bara mörkt muscovadosocker men jag valde att ta hälften muscovado och hälften vanligt socker och drog även ner den totala sockermängden lite grann. Jag tycker att muscovadosocker har en dominant smak med en tendens att överrösta andra ingredienser om det används i för stora mängder och nio deciliter socker plus 150 gram choklad kändes lite onödigt.


Hallon- & chokladmarmelad
1 liter frysta hallon
4 dl mörkt muscovadosocker
3 dl strösocker
150 g mörk choklad, 70 procent

Blanda socker och hallon i en kastrull, koka upp och låt sjuda i 15 minuter. Skumma av och smält ner chokladen i sylten. Häll på rena burkar och förvara svalt.

5 kommentarer:

  1. Åhh, vad det låter gott, skulle nog vara perfekt till mina nybakade surdegsbagetter....men idag får jag nöja mig med min blodapelsin marmelad jag kokade i lördags...
    Ha en fin Hjärtekväll.
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Glömde ju skriva att din burk med dekorationen är ju bara så fin!
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Åhhh så smarrigt. Tack för receptet, det här måste testas! Och det ser ju så fint ut med din fina burk!
    Hoppas du haft en härlig alla hjärtans dag!

    SvaraRadera
  4. Åh vad jag är glad att jag har hittat till din blogg, har klickat runt här i över en timme nu bland alla dina underbara projekt och fått massor av inspiration :) Lovar att återkomma många gånger.

    SvaraRadera
  5. Det här lät super gott :)
    Go helg på dig, kram från Maria ♥

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...